zaterdag 8 december 2012

Evalueren, deel 1: Peulvruchten

Met alle sneeuw die er deze week is gevallen, is het ook ineens echt winter. Buiten is niet veel meer te doen, behalve sneeuwruimen op zijn tijd. Tijd genoeg dus om terug te blikken en plannen te maken.

Omdat het natuurlijk ons eerste jaar op deze tuin was, begonnen we helemaal blanco, met een lege tuin. Ons teeltplan was eenvoudig, een zesjarig system van achtereenvolgend aardappel, peulvruchten, brassica's, bladgroenten, vruchtgroenten en knol/wortelgroenten. Voor de tomaten en paprika's kwam er in de loop van het jaar een tunnelkas, met het idee deze jaarlijks mee te laten rouleren. Dit plan heb ik intussen laten varen, het blijkt dat kassen aan de kant van de heg het doelwit zijn van dronken jeugd die in het weekend 's nachts over het terrein fietst. De tunnel krijgt dus een vaste plaats in de noord-westhoek.

Peulvruchten

In November hadden we al tuinbonen Aquadulce geplant, een tuinboon die redelijk wat kou kan verdragen, en dus kan overwinteren, wat tot een iets vroegere oogst kan leiden. Helaas was de afgelopen winter iets strenger dan gemiddeld, zodat de plantjes na een vliegende start harstikke doodvroren. Toen de grond eindelijk weer was ontdooid hebben we nieuwe gezaaid, die toch nog een mooie opbrengst gaven. Wel hadden we aardig wat luizen in de toppen, die moeten er volgend jaar dus eerder uit.
Plan: ik neem niet meer het risico van doodgevroren plantjes, en start gewoon in het voorjaar met de tuinbonen. Omdat ze niet hoeven te overwinteren, neem ik dit keer een boon van het type "3 keer wit", die vind ik toch wat mooier in de kook. Het oog wil ook wat, tenslotte.

Eerder had ik in de achtertuin sperciebonen "westlands dubbele zonder draad", die het geweldig deden. Ik verwachtte dan ook dit jaar kilo's en kilo's te kunnen oogsten, met zoveel extra ruimte....niets was minder waar. Keer op keer werden de plantjes opgegeten door slakken en vogels, uiteindelijk heeft slechts een plant de bovenkant van de rekken gehaald... Deels is dit te wijten aan het feit dat de bonenbedden naast de heg lagen (komend jaar weer), deels aan het feit dat ik mijn plantjes net wat later in de grond had dan de buurmannen....mijn plantjes waren dus jong en mals, terwijl de andere al wat taaier waren. Het plan is dan ook om volgend jaar tijdig thuis voor te zaaien, zodat ik tegelijk met de buren kan planten. En wellicht in het begin nog iets van bescherming te gebruiken, tips zijn welkom!

Voor de sugarsnaps geldt hetzelfde als voor de stokboontjes, ook deze werden keer op keer opgegeten. Ook deze gaan komend jaar eerder de grond in, en met bescherming.

In de achtertuin had ik nog een vierkante meter-bed met vroege erwtjes ingezaaid. Die deden het wel heel goed, heerlijke erwtjes hadden we daarvan. Echter, omdat je zoveel peulen moet oogsten om een beetje een erwtenmaaltijd bij elkaar te krijgen, ligt mijn voorkeur toch bij de sugarsnaps.
Een experiment met erwtenscheuten was geen onverdeeld succes, ik had ze denk ik iets te laat geknipt, waardoor ze al behoorlijk taai waren. Met de laatste zaden ga ik binnenkort nog een poging doen, en dan gewoon knippen als ze 20 cm hoog zijn.

De gele stamboontjes (van Aldi) die ik later in het seizoen onder een vliestunneltje aan het andere eind van de tuin zaaide, deden het wel erg goed. Daar hebben we gelukkig nog aardig van kunnen eten. Ik vond het wel lastig plukken, zo laag bij de grond, dat wel. Qua smaak waren ze ook prima, dus op zich voor herhaling vatbaar.

Plannen voor 2013:
- Tuinbonen drie keer wit, eerder de toppen eruit halen.
- Westlands dubbele iets vroeger zaaien, en met bescherming uitplanten
- SugarSnaps idem.
- In plaats van bed-lange bonenrekken een aantal tipi's zetten, veel makkelijker als je zelf maar 1.55m lang bent :)
- Een drie gezusters-teelt proberen: Borlotti-bonen met suikermais en een van de pompoenen.





1 opmerking:

  1. ja zonde die erwtjes he, ik vind ze ook heerlijk maar ben net als jij overgestapt op de sugarsnaps, die zijn ook superlekker.de bonen doe ik komend jaar niet meer , alleen nog de teepee boontjes...de stambonen vielen tegen en zijn altijd rijp als wij op vakantie zijn....

    BeantwoordenVerwijderen