zaterdag 12 juli 2014

Ontdekking!

In de winterperiode, als er buiten niets te tuinieren valt, kijk ik graag hoe anderen tuinieren. Vooral de bbc heeft in de loop der jaren een schat aan tuinprogramma's gemaakt, waarvan je de meeste gewoon online terug kunt kijken. Afgelopen winter heb ik onder andere Alys Fowlers edible garden (uit 2010) gekeken, waarin zij gedurende een seizoen gevolgd wordt terwijl ze probeert zoveel mogelijk groente te telen in een stadstuin. Naast dat het gewoon altijd leuk is om te zien hoe een ander z'n tuin groeit en bloeit (hè gelukkig, ook bij de professionals eten de slakken alles op en slaat de phytopftora toe), doe je er altijd wel ideeen op. In dit geval onder andere om de radijzen te laten doorschieten zodat je de zaaddozen kunt oogsten. Daar zou ik nou zelf nooit opgekomen zijn. Ik had het trouwens ook nog nooit eerder gehoord of gelezen, jullie wel?


Dus speciaal met dat doel heb ik twee rijtjes  radijzen niet volledig geoogst, en de rest laten staan. Grote planten werden het, met zeeën van kleine witte en roze bloemetjes. En nu heb ik de eerste zaaddoosjes geoogst. Inderdaad heerlijk, ze smaken als radijs (goh), maar dan sappiger, en wat milder . Lekker om op te knabbelen bij een drankje, maar ongetwijfeld ook goed te roerbakken. En waar je per plant maar één radijsje oogst, haal je er wel een paar handen vol zaaddoosjes af. Veel meer opbrengst dus. En wat je over het hoofd ziet, kun je als de plant "op" is, nog als zaad oogsten voor volgend jaar.

2 opmerkingen:

  1. Slangenradijs is een radijssoort die enkel gekweekt wordt voor de peulen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze lijken wel erg op slangenradijs. Rat's Tail heten ze officeel.Maar ook wel rattenstaartjes.

    Ik heb ze ook in mijn tuin staan. Je kunt ze beter niet zo dik laten worden, dan is de smaak beter. Ik gebruik ze ook meestal om te wokken.
    Ik heb er al vaker over geschreven op mijn Moestuinblog.

    Groetjes Thea

    Doortjes Moestuin

    BeantwoordenVerwijderen