woensdag 16 februari 2011

Nog meer sprietjes

De bloemkool- en broccoliplantjes heb ik inmiddels opgepot en in de koude bak gezet om opschieten te voorkomen. Ze lijken het daar prima te doen, dus de kohlrabi's heb ik daar ook maar heengebracht. Die zitten nog met z'n allen in het zaaibakje, dat scheelt wat ruimte, want ik kan geen 25 potjes kwijt daar, aangezien ik al wat vakken ingezaaid heb. Speaking of which, de rucola en radijsjes beginnen mooi op te komen daar. Als de lente zoals beloofd inderdaad wat doorzet, heb ik over een paar weken al m'n eerste oogst!

Met de harde wind van laatst was m'n koepeltje helemaal in stukken gewaaid, zodat ik ineens zonder afdekking van de kleine bak zat. Gelukkig lagen alle stukken nog in de tuin, en zaten de scheuren alleen op de naden, dus ik heb 'm weer in elkaar kunnen zetten. Iets strakker zit ie nu, en hij is een tikkeltje rechthoekig geworden doordat de beschadigde (lees: weggeknipte) stukken niet overal even groot waren, maar hij doet het weer prima. De spinazie in die bak begint nu ook op te komen, drie vakken heb ik gezaaid dit keer, want met een vak haal je geen maaltijd voor vier personen hoor! Vorig jaar heb ik de spinazie dan ook alleen maar in de sla verwerkt, wat natuurlijk ook helemaal niet verkeerd is.
Ik had bij het opruimen in de herfst nog twee mini-slaplantjes gevonden in de grote bak, en die overgebracht naar de kleine. Die hebben de hele winter zielig in de bak gestaan, ze gingen niet dood, maar verder gebeurde er ook niet veel. Maar nu lijken ze ineens weer te gaan groeien:
Bijschrift toevoegen
Het is rode ijsbergsla, tenminste, dat moet het worden. In principe zou  hij mooi gelijk op kunnen gaan met de radijsjes...dat zou leuk zijn! En wie weet is er tegen die tijd ook al wel een van de overwinterde worteltjes groot genoeg gegroeid om onderdeel van een salade te worden...Laat maar komen die lente! Ik heb er zin in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten