zondag 20 februari 2011

weinig te doen

Het ziet er buiten heerlijk uit vandaag, maar 't is toch best koud... ik ben dus alleen maar even wezen checken of alles in de koude bak en onder het koepeltje het nog goed deed (ja dus) en heb on-the-go wat grond gehaald uit het schuurtje om nieuwe zaaisels in te doen. Dat zaaien heb ik vervolgens lekker warm aan de eettafel gedaan :)
Ondanks dat de boeken zeggen dat je bietjes en rapen slecht kunt verplanten, zie ik elk jaar in de tuincentra bietenplantjes staan. Dus blijkbaar kunnen ze er toch wel tegen. Ik heb daarom rode en gele bietjes gezaaid, en ook maar wat raapjes. Die gaan het vast ook wel doen.

Uit Hongarije heb ik vorig jaar een paar soorten paprika's meegenomen, die heb ik gezaaid in blokjes geperste grondmix. Lijkt wel profi, je maakt mooie vierkante blokjes van kletsnatte potgrond (ik heb dezelfde mix gebruikt als in de SFG: geijke delen grond/turf/vermiculiet) met behulp van een klein persje. In het midden zit al een klein uitsparinkje waar je de zaadjes in kunt laten vallen, en dan is het gewoon afwachten tot de zaadjes kiemen. De blokjes zijn voldoende vochtig voor de eerste tijd, en daarna geef je ze gewoon water in de bak waar ze in staan. Het grote voordeel is dat je de blokjes in hun geheel in de tuin kunt zetten wanneer de plantjes daaraan toe zijn, en dat je de wortels helemaal niet hoeft te storen. Plus dat je geen potjes hoeft af te wassen en te ontsmetten, dat scheelt ook natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten