zondag 6 maart 2011

Het kan niet lang meer duren...

en dan wordt het echt lente. Vandaag was het een heerlijke dag, op een windstil plekje in de zon kon je je bijna voorstellen dat je gewoon in een tuinstoel een boek ging zitten lezen...maar als je niet in beweging bleef was het toch wel fris hoor. Wel lekker buiten bezig geweest. de tijdelijke "tent" van de sugarsnaps heb ik verwijderd, en vervangen door een tunneltje (jawel, van de lidl...) wat over de hele bak past. De eerste plantjes begonnen ook net boven de grond te komen, dus mooie timing, dacht ik.
Komende week gaat het 's nachts nog aardig vriezen, maar volgens de weerberichten wordt het daarna zachter. Dan kan ik volgend weekend mooi wat sla enzo zaaien. Enzo betekent dan snijbiet, snijspinazie, alles wat als babyleaf lekker is, zeg maar. Nog suggesties iemand? (haha, net of dit een veelgelezen blog is...)

Onder het koepeltje is de spinazie goed opgekomen, en de radijsjes en rucola in de koude bak gaan ook lekker. De paarse-bloemkool-plantjes houden zich daar ook prima, maar gek genoeg zijn alle broccoli-plantjes gesneuveld... raar hoor. Die heb ik dus maar opnieuw ingezaaid vanmiddag. Nieuwe rondes, nieuwe kansen, zullen we maar zeggen. En als het niet lukt, heeft het tuincentrum met een paar weken ook wel broccoliplantjes te koop. Ohja, de kohlrabi heb ik laten verdrogen.... stom he. was even vergeten hoe snel dat kan gaan met mooi weer in zo'n kasje... Er zijn er nog 4 ofzo over. Nouja, da's waarschijnlijk ook wel genoeg, voor een eerste poging.

De paprika's die ik een tijdje terug gezaaid heb doen nog helemaal niets, maar volgens mij zijn die altijd vrij traag... even terugzoeken in m'n aantekeningen van vorig jaar.
Vandaag heb ik tomaten gezaaid; Tiny Tim's, Marmandes, Tigerella's en Moneymaker. Ik ben heel benieuwd hoe (of) ze het allemaal gaan doen. Ik heb er in elk geval genoeg gezaaid om af en toe nog wat fout te kunnen doen: 12 potjes met elk 3 zaadjes per soort, da's 48 planten....daar moet toch wel wat van overleven. Het enige wat ik jammer vindt, is dat ik niet weet wat voor groeivorm de meeste tomaten hebben. Ik wil graag tomatenplanten die "klimmen", of in elk geval de hoogte ingaan. Van de Marmande en de Tiny Tim weet ik dat ze dat niet doen, die gaan dus in de buitenste bakken straks. Maar in het midden heb ik het liefst dan hoge planten, die de trellis inkunnen. Moneymaker maakt volgens mij wel grote struiken, en dan hoop ik maar dat de Tigerella dat ook doet... Nou ja, de tijd zal het leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten