woensdag 8 juni 2011

Rupsen en multifunctionele grondbewerkers

't waren weer drukke tijden, de laatste weken hier. Kort na mijn laatste blog was ik jarig, dus weinig tijd voor tuin en des te meer voor lekker koken en gezellige dingen doen met vrienden en familie. Het weekend van mijn verjaardag regende het zo'n beetje continu (goed voor de tuin!!! minder leuk als je veel visite hebt...) dus weinig buiten geweest. Toen het eenmaal een beetje droog was deed ik een snelle check-up, en ontdekte ik bloemkool- en broccoliplanten met honderden gaatjes erin: rupsen!!!
Als je de foto vergroot zie je ze zitten; wel honderden mini-spanrupsjes zaten zich gezellig vol te vreten op de onderkant van de bladeren. Ik heb ze met zachte hand in een bakje sop gedaan, dan maar geen vlinders :) Je gaat toch heel anders tegen allerlei insecten aankijken, als je groenten verbouwt. Zo houd ik helemaal niet van spinnen, maar dat er in m'n SFG's tientallen rondrennen kan ik alleen maar toejuichen. En vlinders zijn van harte welkom, maar wel graag aan de andere kant van de tuin, bij de budleija ofzo. Maar denk er niet aan om eitjes te leggen! Afijn, de bloemkolen zijn weer gered, ik heb sindsdien geen rupsen meer aangetroffen.

Mede door het vochtige weer van de laatste dagen, en de prima groeitemperaturen zijn de andijvies alweer aardig aan het opkleuteren. Wie weet worden dat ergens dit jaar dus toch nog mooie kroppen, en kunnen ze alsnog naar de kippen. Het scheelt dat ik nu hekjes om de groente heen heb staan :)
Dat getypt hebbende moest ik zojuist de kippen uit m'n sla jagen omdat ze tussen de hekjes door waren gegaan.... leerpuntje: hekjes hebben alleen zin als je ze dicht doet.

Weet je nog, die mooie foto van de lollo rosso laatst? Zo ziet het er nu uit:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten