donderdag 6 oktober 2011

Herfst

Het stort.... de regen komt met bakken uit de lucht, en net vandaag krijg ik een nieuwe ruit in m'n woonkamer. M'n halve voorgevel staat straks een paar uur open, fijn vooruitzicht :)Omdat ik nu noodgedwongen dus een extra vrije dag heb, had ik gehoopt ook nog even de tuin in te kunnen. Dat idee schrijf ik maar af, denk ik, of het moet ineens wel heel erg opklaren.
Dan maar het nieuws uit de groentetuin:

De boontjes produceren prima, ik pluk elke week bijna een kilo heerlijke boontjes. Ik heb gisteren maar even geteld hoeveel planten dit eigenlijk zijn, want veel meer hebben wij dus niet nodig. Een keer per week boontjes is prima, als ik ze vaker maak gaan de kids denk ik protesteren. Met een beetje planning moet het mogelijk zijn om volgend seizoen het hele jaar door boontjes te plukken. Voordeel is dat ze dit keer op de volkstuin worden geplant, wat een stuk minder kans geeft op kippenbemoeienis.

Verder doet de Patisson nog steeds dapper haar best om vruchten af te leveren, de choggia's en pastinaken staan ook nog wel even goed, en de laatst gezaaide snijbiet is alweer opgegeten door verdwaalde kippen. De meeste worteltjes (die tussen de bonen stonden) zijn trouwens ook omgeschoffeld door de dames. Het is ook TE verleidelijk, een moestuin naast de kippenren...
Een kropje sla had ik geplant met een bodemloze emmer eromheen, in de hoop dat dat zou helpen tegen de slakken. Nou, dat blijkt te werken. Hij groeit gestaag door, dus wie weet kan ik binnenkort nog een kropje oogsten. Hie ziet er in elk geval mooi uit, zo met zo'n blauwe achtergrond.

Op de volkstuin zijn we intussen ook hard aan het werk; ik heb vorig weekend een compost-bak gebouwd van pallet-hout, twee bakken naast elkaar zodat we steeds een kunnen laten "werken" terwijl we de andere vullen. Er lagen verspreid door de tuin nog een aantal hopen met redelijk recent tuinafval, die heb ik dus maar meteen in de nieuw bak geschept. Leek de tuin meteen een heel stuk opgeruimder.
De aalbessen-struiken die er staan waren al in geen 10 jaar gesnoeid, leek het, dus die hebben we stevig aangepakt. Dat leverde een hoop snoeihout op, waar we eerst geen raad mee wisten, maar gelukkig wist een mede-tuinier ons te vertellen waar we dat kwijt konden. Nu moet ik alleen de kruisbessen nog snoeien, want ook die zijn zwaar verwaarloosd. Als iemand tips heeft voor het verjongen van een kruisbes-struik, dan zijn ze welkom. De snoei- en tuinboeken die ik tot nu toe erop heb nageslagen geven vooral instructies voor het onderhoud van struiken vanaf het planten, en dat is op deze twee niet echt van toepassing.

Verder hebben we de bedden uitgemeten zoals wij ze willen hebben, 120 cm breed, met looppaden van ca. 50 cm ertussen. Een kwart van de bedden hebben we inmiddels ook omgespit en onkruidvrij gemaakt (op een klein stukje na waar nog bietjes staan van de vorige eigenaars, officieel is de tuin nog tot 31 oktober van hun, dus ze kunnen ze nog komen oogsten als ze willen). Stukje bij beetje hopen we de hele tuin dan voor de winter "klaar" te hebben, zodat we in het voorjaar vlot kunnen beginnen.

In oktober willen we al wel vroege tuinbonen (aguadulce) en knoflook planten, zodat we hopelijk in mei al wat kunnen oogsten. Beide kunnen ook in het voorjaar nog geplant worden, maar ze kunnen nu een mooie voorsprong opbouwen. Plus dat als je die tuinbonen lekker vroeg oogst, het bed meteen vrijkomt voor een nateelt van koolachtigen voor de winter, spruitjes en boerenkool ofzo.

In november kunnen we dan bezig met het plantplan, als het goed is krijgen we dan ook de nieuwe zaadcatalogi, zodat de voorpret echt kan beginnen. En dan maar hopen dat we in 2012 een beter tuinseizoen krijgen dan dit jaar...hoewel het volgens mij haast niet slechter kan :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten