zondag 19 juni 2016

Juni





8 weken oud nu, en lekker eigenwijs
Inmiddels is het alweer half juni geweest, we zitten al bijna op de langste dag van het jaar. De kuikens zijn inmiddels uitgegroeid tot echte mini-kipjes. 8 weken zijn ze nu, over een paar weken gaan ze naar hun nieuwe thuis. Ik zal ze wel missen, ze zijn zo grappig! Maar drie kippen is in een midden-in-de-stad-tuin toch echt genoeg. En eerlijk gezegd vind ik het ook wel leuk als de kippen weer normal gaan leggen; zwart is aan het moederkloeken, wit denkt dat ze ook kuikens krijgt en zit broeds te zijn, en alleen bruin (goudzwartgezoomd eigenlijk, maar dat is zo'n mondvol) legt nog dagelijks braaf een eitje. Als ik cake wil bakken moet ik zelfs gewoon eieren kopen! Te gek voor woorden toch :)


volop bloei
Op de tuin heb ik het vooral druk met het onkruid. We hebben de laatste tijd erg veel regen gehad in deze regio, en veel daarvan viel ook op de dagen en tijden die ik normaal op de tuin doorbreng. Met andere woorden: het groeit de pan uit, en ik heb minder tijd besteed dan anders aan wieden. Ik heb serieus even overwogen om maar gewoon graspaden te nemen, tussen de bedden.... maar dat leek me toch geen goed plan. Ik doe nu elke keer dat ik er ben 3 of 4 tussenpaadjes, zoveel mogelijk met wortel en al uittrekken, schoffelen, aanharken, en daarna weer bedekken met snippers en ander mulchmateriaal. Dit najaar moeten er echt nieuwe houtsnippers komen, anders blijf ik het onkruid nooit de baas.

De tuin staat intussen mooi vol, alles is lekker dicht gegroeid, en er staat een hoop in bloei. Ik wordt altijd helemaal gelukkig als ik aan kom lopen en dan al die bloemen zie. Genieten.






 
 


sla en boontjes

Het geraamte van de tunnelkas heb ik dit jaar in gebruik als bonenconstructie. Tussen de bogen steeds nog een bamboestok, zo heb ik aan beide zijden van het looppad een rij bonen. Het duurde even voordat ze gingen, maar intussen begint het ergens op te lijken. Aan de ene kant staat er sla tussen, aan de andere kant andijvie. Mooie dikke kroppen zijn het al. Sinds de foto's (afgelopen woensdag) heb ik er al weer een paar geoogst, en de rest kan ook niet al te lang meer blijven staan. Met dit weer groeien ze veel te hard! Waar de sla en andijvie weg zijn, zaai ik zomerspinazie. Volgens mij kan die er wel tegen als 'ie wat schaduw krijgt.





oogstmand


Voor m'n verjaardag kreeg ik laatst een mooie zelfgemaakte oogstmand. De mand zelf is van gaas, zodat de geoogste groentjes met mand en al onder de kraan door kunnen om het ergste zand er vast af te spoelen. Super leuk! Er past ook heel wat in, dus harstikke handig. Ik oogst al heel wat af, andijvie en sla natuurlijk, kilo's aardbeien, rabarber, sugarsnaps en peultjes, bosui, oregano en koriander, en de gisteren al de eerste frambozen en aalbessen. Genoeg te doen en te eten dus!




nog meer boontjes



3 opmerkingen:

  1. Leuke kippetjes! Zo met 8 weken zien ze er op de foto al volwassen uit. De van ons zijn net 19 en 18 weken oud. Al echte pubers...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben echt verliefd op je kipjes! En wat een fijne oogstmand :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig tuintje en hele mooie kippies.

    BeantwoordenVerwijderen