zondag 20 juni 2010

Erwtjes!

Toen ik mijn erwtjes en sugarsnaps ging zaaien en planten (een deel had ik binnen voorgezaaid, een deel rechtstreeks in de SFG, gelijk met het uitplanten van de andere), leek het me wel handig om dat in naast elkaar liggende vakjes te doen. Dan konden ze mooi van dezelfde steun gebruik maken bij het groeien. Natuurlijk was ik toen nog in de veronderstelling dat ze -zoals op de verpakking stond- slechts 80 tot 100 cm hoog zouden worden. Mooi overzichtelijk dus.
Helaas wisten de plantjes niets van mijn goede bedoelingen, en zijn ze tot 1.80 doorgegroeid met z'n allen. En natuurlijk ook dwars door elkaar heen...zodat ik nu steeds moet kijken welke peulen nou bij welke soort horen. En omdat dit het eerste jaar is dat ik erwten en snaps heb, wist ik ook niet precies hoe beiden er uit zouden zien tijdens de ontwikkeling.
Inmiddels ben ik daar wel achter; sugarsnaps hebben vanaf het begin een dikke schil, en zijn ondoorzichtig. De peulen van de erwtjes zijn dunner, en je ziet de erwtjes-in-wording door de schil heen zitten. Maar als de erwtjes groter worden, is het verschil minder zichtbaar. Vandaar dat ik vanmorgen aan een paar peulen voelde om te kijken bij welke soort hij hoorde....en toen ik er eentje aanraakte, maakte die een soort rammelend geluid...alsof er losse zaadjes inzaten! Die kon ik dus niet meer aan de plant laten hangen, stel dat je ze te laat oogst! Ik heb hem dus geplukt en opengemaakt... vier mooie ronde erwtjes zaten erin. En superzoet...ik heb ze meteen opgegeten, heerlijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten