maandag 14 juni 2010

half juni - tijd voor een update

Even snel een update van de groentjes, ik kom er de laatste tijd weinig aan toe, het blijft bij het maken van foto's... Na de teleurstellende resultaten van de raapjes is er gelukkig ook weer een hoop  leuks te zien geweest in de tuin. Eens even kijken wat ik allemaal op de foto heb gezet....Links de bloemetjes in m'n snack-komkommerplant, een paar weken terug. Inmiddels is het vruchtbeginsel van het linkerbloemetje uitgegroeid tot een mini-komkommertje! Hij is al zeven cm lang (ze worden ca. 10 cm), dus ik laat hem nog eventjes hangen.  De andere minikomkommer en de twee grote komkommerplanten zijnnog niet zover, al zie ik daar al wel hier en daar een bloemetje ontstaan. Maar ik heb ook eigenlijk liever dat ze hun energie eerst steken in het naar boven klimmen. Hoe groter de plant, hoe groter de opbrengst tenslotte.


Op deze linkerfoto zie je m'n "drie gezusters" vlak na het planten. Mais en pompoenen (kuri en butternut) had ik voorgezaaid en uitgeplant, de borlottibonen zijn ter plaatse gezaaid. Nu, een paar weken later ziet het er zo uit: Het is de bedoeling dat de bonen in de maisstengels klimmen, maar ik heb het idee dat de mais dat niet bij gaat houden... als de bonen te snel gaan zet ik er nog wel wat stokken tussen als steun.

De sojabonen die ik eind mei heb gezaaid zijn ook goed opgekomen, ze zien er heel anders uit dan de borlotti's en de stambonen, vind ik, het blad is veel ronder.
De broccoli's zijn ook bijna oogstbaar, ze hebben beide een mooi bloemhoofd ontwikkeld. Ik wacht nog tot ze iets groter zijn, maar nou moet ik wel oppassen dat ik niet te lang wacht. Als ze eenmaal echt gaan bloeien ben ik te laat. De paarse bloemkoolplantjes doen het trouwens ook goed, maar die liggen nog weken achter vanwege dat de eerste lichting was opgegeten door slakken. Dat duurt dus vast nog wel even voordat daar wat te oogsten valt.
Mijn basilicum is inmiddels al drie keer volledig opgegeten door de slakken, maar ik heb nu een plant in de koude kas gezet, en die lijkt het redelijk vol te houden. Niet dat die nog dicht kan, het deksel staat inmiddels in de schuur, maar blijkbaar vinden de meeste slakken het toch teveel moeite om naar binnen te klimmen. Gelukkig maar. Misschien hou ik dan toch ook nog wat basilicum voor onze eigen consumptie.

De erwten en sugarsnaps gaan super, die groeien maar door (ik had soorten die respectievelijk 80 cm en een meter hoog zouden worden; ze zijn inmiddels ruim 1,60 hoog en het lijkt er niet op dat ze al stoppen). Ik verwacht komend weekend ofzo wat te kunnen oogsten. Het enige nadeel van de super-erwtjes is mijn planning: ik had gedacht dat ze inmiddels geoogst en geruimd zouden zijn, zodat de tomaten erachter wat zon zouden krijgen. Staat natuurlijk tegenover dat ze wel lekker in de beschutting staan... Echt hard groeien deden ze toch nog niet met de lage temperaturen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten