woensdag 2 april 2014

Lieveheersbeestjes

Met het mooie weer komen de lieveheersbeestjes in grote getalen tevoorschijn uit hun overwinteringsplekjes... blijkbaar vinden ze het in mijn tuin wel gezellig, want ik zag er denk ik wel meer dan honderd, vanmorgen. Door het grote contrast zag je ze van veraf al zitten, in de peterselie. Overal zaten kleine groepjes. Ik ben er blij mee, want dan kunnen ze, samen met hun larven, straks mooi elke toevallig passerende luis direct opeten. Een goed begin is het halve werk.


Lieveheersbeestjes in de zon

Vanmorgen de Purple Viking aardappelen gepoot (zijn er maar zes, 't is een probeersel). Lekker ruim heb ik ze gezet, want ze zouden grote knollen moeten opleveren. Verder een netconstructie om de sugarsnaps gemaakt, want de plantjes hadden zulke vreemd gekartelde blaadjes... daar was behoorlijk van gesnoept door kleine snaveltjes. Tot nog toe geen slakkenvraat, dat dan weer niet. (ik klop het direct af...)
Ook nog een rijtje radijs en een rijtje bosui gezaaid, die probeer ik dit jaar met regelmaat te zaaien zodat ik steeds wat te oogsten heb. Nou is dat meestal het plan, maar het lukt niet altijd even goed :)

Van eerdere zaaisels komt er hier en daar al wat boven, spinazie, raapstelen, de uien lopen hier en daar uit, en in het zaaibed komen de kolen ook mooi op. Oh, en in het oude kolenbed staan ineens weer een paar purple-sprouting-broccoli's. Die had zichzelf uitgezaaid, bijkbaar. Leuk, zulke verrassingen. Wat zich ook goed heeft uitgezaaid, is de Phacelia. Een beetje te goed, misschien. De kleine donkerpaarse kiemplantjes komen echt overal omhoog.  Maar da's een kwestie van schoffelen, natuurlijk. En een aantal mag op een ander plekje doorgroeien, lekker voor de bijen.
 

3 opmerkingen:

  1. Ik ben zo blij met jouw zaailijst, daar kijk ik regelmatig op of ik iets vergeten ben :) Mijn paarse aardappelen lieten zich gister al boven de grond zien! Ik had ze natuurlijk veel te vroeg geplant op 9 maart....maar denk dat dat met dit mooie weer me wel wordt vergeven:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk inderdaad dat de extra vroege aardappels het dit jaar wel redden... zou vorig jaar niet gelukt zijn, denk ik.
    "mijn" Vikings zijn middenvroeg, dus ik dacht, ik stop ze een paar weken na die andere, vroege, in de grond. Verschil moet er zijn, tenslotte.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan je Catriona aanbevelen, een lekkere aardappel en ook nog mooi qua bloem en pieper. En, ook niet verkeerd, een rijke oogst. Krijg je bij andere aardappels 10 tot 12 nieuwe piepers per geplantte aardappel, bij Catriona is gemiddeld 22 heel normaal.

    Purple sprouting broc is heerlijk, ook niet te versmaden is de vaste broccoli met gele roosjes.

    tierige moestuin groeten,

    Yolanda
    http://tuintirades.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen