zondag 10 juni 2012

Beestjes

biologische oorlogvoering in actie

In de tuinbonen zaten behoorlijk wat luizen, laatst. Nadat ik de planten twee keer had begieterd met rabarbergier was het al een heel stuk beter, maar toch waren er nog een stuk of drie planten waar ze hardnekkig bleven zitten. Gelukkig zijn inmiddels de hulptroepen gearriveerd, overal zitten lieveheersbeestjes en hun  larven. Als die een beetje hun best doen, komt het vast allemaal goed. Het helpt misschien ook dat ik wat mierennesten opengeschoffeld heb :) De mieren hebben het nu te druk met het verplaatsen van hun eieren en houden vast geen tijd over om de luizen te verdedigen.

rupsjes

Verder een lekker dagje op de tuin gehad; geschoffeld en water gegeven in de kas, afrikaantjes geplant, de aardappels gecontroleerd en maar liefst een hele coloradokever gevangen. Rupsjes gevonden op een aantal kolen, van die kleine groentjes en ook wat donkerder getekende rupsjes.  Daarnaast heel veel onkruid gewied, maar dat kan eigenlijk elke keer wel. De bedden zijn altijd maar even netjes, als ik een week later kom staat er altijd wel weer genoeg... De bonen en pompoenen lijken de strijd met de slakken nog niet te winnen, maar ik hoor ook van andere tuiniers dat de bonen niet lekker gaan dit jaar. Ligt misschien ook aan het weer dus... In elk geval ga ik van de week nog maar weer wat slakkenkorrels strooien, baat het niet dan schaadt het ook niet.

Verder mag de andijvie haast wel geoogst worden, vooral de krulandijvie lijkt de neiging tot bloeien te gaan vertonen. Ik heb een paar rapen geoogst, er zit veel verschil in grootte van de knollen, dus de grootste heb ik meegenomen, zodat de rest weer wat ruimte heeft om door te groeien.
Daarnaast nog een handvol van de paarse broccoli meegenomen, daar is altijd plaats voor in de wok. Zonde om te laten doorschieten tenslotte.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten