woensdag 3 april 2013

Stoute schoenen

Mijn pootaardappels smeekten haast of ze de grond in mochten, vooral de Vitelottes waren al goed aan het uitlopen, dus ik heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en ze gepoot. De bedden had ik een tijdje terug al voorbereid en voorzien van vliesdoek om een tikje voor te verwarmen, en vanmorgen heb ik twee bedden volgepoot. In een bed staan Rote Emma's en Vitelottes, In het bed ernaast staan de Priors. Beide bedden heb ik vervolgens weer afgedekt met vlies, om net even die paar graden bij te smokkelen. In het derde aardappelbed komen straks nog de late Rosagolds, maar die mogen nog even in de bijkeuken blijven eerst.
aardappels en uien gepoot
Ook de uitjes en sjalotten zijn geplant, althans het merendeel. Ik bestel standaard veel te veel plantuitjes, en kan ze dan vervolgens niet kwijt in de tuin. Gelukkig heb ik in de achtertuin ook nog wat ruimte in de sfg-bak, en de rest kan altijd nog in een pot en dan voortijdig als "lente-ui" geoogst worden.

Het wortel- en het bieten/knollen-bed heb ik ook klaargemaakt, en er alvast een paar rijtjes in gezaaid. In het wortelbed een streepje Napoli, dat moet een hele snelle zijn (nou ja, voor wortels dan), een streepje Amsterdamse bak en eentje met gele wortels. Snel zal het niet opkomen, met deze temperaturen, maar je moet toch een keer beginnen.
In het bed ernaast zaaide ik twee rijtjes elk van Chioggia en gele bietjes. Daar kan ik nu alweer naar uitkijken, die gele bietjes. In het bladgroente-bed heb ik nog een paar rijtjes spinazie gezaaid. Ben benieuwd of dat wat wordt, ik heb echt nog nooit spinazie geoogst. Ofwel het kwam niet op, ofwel het schoot direct door. (Ofwel ik schoffelde ze per ongeluk onder omdat ik vergeten was waar ik ze gezaaid had...maar dat is maar een keer voorgekomen)

Al met al weer lekker opgeschoten vanmorgen, en in het zonnetje uit de wind (op m'n knieen achter de heg :)) was het zelfs bijna aangenaam...al heb ik niet de neiging gehad m'n jas uit te doen. Toch was het wel een beetje voorjaars-achtig... ik kreeg zelfs even gezelschap van een bijtje, de eerste die ik zag dit jaar. Dat er nog maar vele mogen volgen.

Bijtje aan het zonnen

1 opmerking:

  1. Je bent al goed bezig geweest. Ik durf het nog niet zo goed aan om uien en aardappels te poten...

    BeantwoordenVerwijderen