donderdag 4 maart 2010

Aardappel update

Ik was alweer vergeten wanneer ik de pootaardappeltjes had uitgelegd, dus hoogste tijd om eens te kijken hoe het daarmee ging. De Eerstelingen beginnen al mooie stevige uitlopers te ontwikkelen, maar het gaat niet zo snel als ik gedacht (gehoopt) had. Uit de informatie die ik had verzameld begreep ik dat ze na ca twee weken in het volle licht uitlopers van een centimeter of twee moesten hebben gemaakt... nou dat halen ze niet hoor! Ja, de aardappeltjes die ik goed dacht te hebben opgeslagen (in het pikdonker, in een kast, in de ijskoude garage...), die hebben wel lange uitlopers gemaakt! Maar die zien er gewoon uit als aardappels die te lang zijn blijven liggen, met van die ongezond witte groeisels eraan. Nee, dan zijn de groen/paarse groeisels van de uitgelegde aardappeltjes een stuk vertrouwenwekkender! Op de foto zie je achteraan de Eerstelingen, en daarvoor, die kleintjes, de Vitelottes. Zoals je ziet lopen die ook een stuk langzamer uit. Nou ja, dat was ook wel te verwachten natuurlijk, aangezien de ene soort ook veel eerder te oogsten is dan de ander... maar aangezien dit mijn eerste aardappel-poot-ervaring is, is alles nog een grote verrassing :)
Omdat de bewaarde aardappeltjes toch ook al aan het uitlopen zijn, heb ik die ook maar voor het raam gelegd. Dan maar alles tegelijk poten, je hoeft ze tenslotte niet tegelijk uit de grond te halen!

De erwtjes en sugarsnaps die ik van 't weekend in het water had gelegd om te spruiten heb ik trouwens ook gezaaid, van allebei een vakje in de SFG, en de rest van de zaden in potjes binnen. Die bouwen dan, als het goed is, een groeivoorsprongetje op ten opzichte van hun buiten gezaaide soortgenoten, zodat ik met een portie zaadjes toch twee oogstmomenten creeer.... het lijkt net of ik er verstand van heb he! :)
Ben benieuwd of ze uberhaupt opkomen buiten, het is nog zooo koud...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten