zondag 5 februari 2012

Witte wereld

't Is wel mooi die sneeuw, maar ook erg koud. De kipjes vinden het maar niets, en zitten liefst de hele dag binnen. Ze komen alleen naar buiten als ze de achterdeur horen opengaan, want dan kom ik meestal voer of vers water brengen. Het binnenhok heb ik maar extra vol hooi gestopt, zodat de dames lekker warm zitten. En 's nachts doe ik het hok dicht, da's voor het eerst dit jaar. Maar zulke koude nachten hadden we ook nog niet gehad, tenslotte. Elke morgen liggen er nog steeds trouw drie eitjes. Ik was in de veronderstelling dat kippen 's winters een legstop hadden, en voor zover ik wist had dat te maken met de hoeveelheid daglicht, maar blijkbaar gaat dat niet voor elke kip op. Want de donkerste dagen liggen al een tijdje achter ons (gelukkig!).


Toen de strengere vorst eraan kwam, hebben we op de volkstuin de tuinbonen bedekt met vliesdoek. Nu met de sneeuw erbij dus hoog tijd om even de stand van zaken te bekijken... het zag er wel mooi uit hoor, al die mooie witte tuintjes. Door het gewicht van de sneeuw was het vliesdoek door de steunstokjes heen (nou ja, andersom) gezakt, en lag het op de bevroren tuinboonplantjes. Ze zagen er maar zielig uit, ik durf er nog geen uitspraak over te doen of ze het gaan halen... nouja, anders is er nog geen man overboord, dan kunnen we gewoon nieuwe zaaien. De voorsprong zijn we dan wel kwijt natuurlijk. We hebben de sneeuw van het doek afgeschud en het doek weer teruggelegd, duimen maar...

De knoflook stond er wel netjes bij, daar maak ik me niet zoveel zorgen over. Zelfs in die hele lange winter van 2010 overleefde mijn knoflook de vorst en sneeuw, deze winter is daarbij vergeleken een peuleschil.

De erwten (eerste vroege mei) die ik rond deze tijd buiten had willen zaaien, heb ik nu maar in perspotjes in de vensterbank gezet. Twee jaar terug had ik ze ook binnen voorgezaaid (toen was de grond tot in maart bevroren), en tot mijn verrassing groeiden de planten toen uit tot een hoogte van anderhalve meter.... terwijl ze toch echt maar een meter hoog zouden worden). Wie weet doen ze dat dit jaar dan weer, zou leuk zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten