donderdag 24 maart 2011

Compost

Gisteren was het weer een zeldzaam mooie dag, dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken voor een klus waar ik al een tijdje tegenaan zat te hikken: de composthoop keren. Klinkt makkelijk, maar is een behoorlijke kluif werk. Ik heb zo'n plastic compostvat, boven smaller dan onder, luikje onderin om de rijpe compost uit te halen, deksel bovenop om de tuin- en keukenresten in te doen. Ik roer hem af en toe een beetje door om het proces op gang te houden, en dan nu, in het voorjaar, is er een redelijke portie compost klaar om in de tuin z'n werk te doen.
Dus, kruiwagen ernaast gezet met een boodschappenkrat erboven op (bij wijze van zeef, precies de goeie maat), steeds drie scheppen onderuit de bak in de krat, en zeven maar.....Vervolgens de onverteerde stukken terug boven in de bak, enzovoorts. Het resultaat: 200 liter compost in zakken voor later gebruik, een volle kruiwagen reeds verwerkt in de voortuin, een mooie schone, bijna lege compostbak klaar voor het voorjaar, en heeeel veel spierpijn.
Gelukkig had ik bij dat harde werken wel een trouwe supporter (al keek ze wel een beetje kritisch, maar dat kwam misschien doordat het toch niet zo comfortabel was daarboven):
Wel grappig eigenlijk, dat je gewoon allerlei rommel in zo'n bak gooit, en dan zonder veel moeite (nouja, behalve dat keren en zeven dan) er weer voedzame, prettig ruikende meststof voor je tuin uithaalt. Met dank aan alle regenwurmen, pissebedden, duizendpoten, en wat voor beestjes ik nog meer door de zeef heb zien vallen gisteren. En ik geloof zelfs dat de slakken nog wat hebben bijgedragen aan deze compost, want toen ik de bodemplaat optilde om het laatste beetje in de zeef te kieperen, bleken er wel 30 dikke slakken op en onder te zitten. En met dik bedoel ik echt humongous - ik denk eerlijk gezegd dat ze er niet meer zelf uit hadden gekund, zo dik. Ik ben helaas vergeten een fotootje te maken voordat ik ze in een bakje zout kieperde :)

Gedurende het jaar heb ik me trouwens meermaals afgevraagd of het wel goed zou komen met die compost. Op de diverse sites en in de tuinboeken lees je dat een hoop of bak evenwichtig moet worden opgebouwd; laagje takjes, laagje groen spul, beetje gras, niet te veel blad, niet te nat, niet te droog.... versnellers erbij, bloedmeel, alfalfa, verse paardenmest... en dan liefst wekelijks omzetten.... ik dacht, dat wordt nooit wat.
Maar blijkbaar heb ik het toch redelijk gedaan (yeah me!), dus ga ik ongeveer op dezelfde voet voort. Wel een paar leerpuntjes:
* we eten iets meer eieren dan de composthoop kan verwerken. Ik kwam dus stapels niet verteerde eierschalen tegen. Leerpuntje: ongeveer de helft in de groene bak kieperen, en de rest goed fijnknijpen voor het op de hoop gaat.
* piramidevormige theezakjes (Lipton) verteren niet, in tegenstelling tot de "gewone"  theezakjes die van papier zijn gemaakt. Die gaan er dus ook niet meer in
* avocadopitten doen er errug lang over om te verteren, die kunnen dus ook beter in de groene bak.

Hopelijk is het komend weekend ook lekker weer, dan kan ik de voortuin afmaken en misschien... aan de gang met het bouwen van......een kippenhokje!!! Yeah, we nemen kipjes!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten