woensdag 26 mei 2010

Update

Ik zag dat ik al een hele tijd niet geblogd heb, ben er gewoon niet aan toe gekomen. Gelukkig kom ik nog wel af en toe aan de tuin zelf toe, maar erover schrijven lukte gewoon even niet. Maar dat maakt niet uit, dan zie je tenminste verschil ten opzichte van de vorige keer, da's ook leuk.
De regenton heb ik vorige week uitgeschrobd en weer gevuld met schoon water. Inmiddels zwemmen daar ook twee zeeltjes in, tot nu toe lijken ze het er prima naar hun zin te hebben. Ben benieuwd of het ook inderdaad helpt om het water schoon te houden. Waarschijnlijk helpt het "filter" (een pantykousje :)) wat ik om de buis heb gedaan ook wel wat.
De tuin groeit lekker door, maar er is nog niet veel nieuws te oogsten. Sla, radijsjes en rucola kunnen nog steeds regelmatig geplukt/geknipt worden. De spinazie begon door te schieten (wel mooi), dus die heb ik geruimd om plaats te maken voor nieuwe zaadjes. Een vakje is alweer ingezaaid met sojabonen, ben benieuwd of die het gaan doen. Het andere vakje laat ik nog heel even leeg, maar mezelf kennende duurt dat niet lang. De lokatie is niet handig voor een tomatenplant, anders had die er al gestaan :)
In tegenstelling tot m'n Tiny Tom-aatjes (allemaal ineens afgestorven) zijn al m'n vleestomaten goed aangeslagen. Ik had er zes gezaaid met het idee er twee in de SFG te planten. Maar voor die andere vier vind ik vast nog wel een plekje ergens in de tuin, daar maak ik me geen zorgen over.

De erwten en sugarsnaps zijn intussen anderhalve meter hoog, en beginnen mooie tere witte bloemetjes te ontwikkelen. Daar komen straks allemaal peultjes aan, als het goed is.  De tuinbonen bloeien maar door, en de raapjes beginnen er ook op te lijken. De wortels gaan niet zo hard als ik verwacht had, ik heb er eentje een beetje uitgegraven, maar dat had nog niet zoveel body. Die laten we nog maar even staan dan. De paarse bloemkoolplantjes doen het ook goed, het lukt tot nu toe aardig om de slakken onder controle te houden (ik loop elke avond te rapen, het is echt ongelooflijk hoeveel slakken er in mijn tuin leven.). M'n enige courgetteplant hebben ze wel een kopje kleiner gemaakt, gewoon de groeipunt eruit gegeten. Er stonden nog twee blaadjes met daartussenin een gapend gat... niets meer aan te redden dus. Ik ben dus in de bijkeuken maar weer nieuwe plantjes aan het opkweken, daar is het nog niet te laat voor, al was de voorsprong wel meegenomen geweest natuurlijk. De pattisson doet het trouwens wel goed onder z'n gaaskapje, die past er al bijna niet meer onder. Nouja, als ie zo groot is dat het niet meer past, zal hij de slakken ook wel aankunnen straks...hoop ik...

De paarse boontjes beginnen op te komen, de "gewone" boontjes zie ik nog niet. Nou kan dat komen doordat de dochter van vrienden laatst de pot met paarse boontjes goed begoten heeft (tot ie overliep :)) en de andere boontjes gewoon in de tuin staan. Met het droge weer van de laatste tijd kiemen die wat moeilijker denk ik. Ik geef op dit moment wel de SFG en de potten water, maar de hele tuin besproeien vind ik nog niet zo nodig, eigenlijk. Dan moet er toch eerst wel een hittegolf zijn ofzo, en daarvan is nog lang geen sprake.... ik vind het maar koud steeds, eigenlijk! Al met al hebben we pas een paar dagen echt lekker buiten kunnen zitten. Maar eerlijk is eerlijk: dan geniet ik er wel extra van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten