zondag 9 mei 2010

Zijn ze niet mooi, de bloemen van de tuinbonen? De bijen en hommels vliegen af en aan, dus ik ga ervan uit dat er ook boontjes aan komen over een tijdje.
Volgens mij zei ik vorige week dat ik nu zo'n beetje klaar was met zaaien en planten... maar het lukt me toch steeds om weer wat zaadjes in de grond te stoppen. Nog een vakje wortels, een vakje sla (in het tempo waarin die geoogst wordt, moet ik echt wekelijks bijzaaien denk ik!) En ik kwam nog een zakje stambonenzaad tegen wat hoognodig gezaaid moest worden. Ik wil geen stambonen in de SFG, want daar heb ik liever klimmers. De stambonen die ik nog heb moeten dus ergens anders groeien. En omdat de zaadjes op moeten (langer bewaren verbetert de kwaliteit meestal niet :)), heb ik ze gewoon in de border gezet tussen de viooltjes. Ik dacht, als de viooltjes straks uitgebloeid zijn, kunnen de boontjes mooi dat plekje opvullen. Deze worden ongeveer een halve meter hoog, dus dat kan prima, voor in de border. Ik heb ook nog wat zaden van paarse stamboontjes, die ga ik in een pot zaaien. De pot in kwestie was van de winter helaas stukgevroren, dus die heb ik net geplakt. Dan kunnen ze morgen worden gezaaid.

De slakken hebben inmiddels de eerste pompoenplant alweer om zeep geholpen. Ik wacht maar even een weekje met opnieuw planten, eerst moet het maar wat droger weer worden. M'n paarse bloemkoolplantjes hebben blijkbaar ook een bijzondere aantrekkingskracht voor slakken: eentje is helemaal in de cloche gekropen om daar rustig aan de blaadjes te gaan zitten knabbelen...gelukkig had ik 'm op tijd door. Voor dat soort gevallen heb ik tegenwoordig een emmertje zout water klaarstaan; slakken kunnen niet zwemmen, en al helemaal niet in zout water. Soms voelt het wel wat gemeen, maar ik geloof niet dat mijn acties veel invloed hebben op de wereldpopulatie aan slakken: gisteravond heb ik alleen al uit m'n kruidentuintje (rond, 1 meter in doorsnee) 84 slakken geplukt.... Nou is dat ook wel The Place To Be, want beide soorten basilicum zijn inmiddels ongeveer op, en de helft van m'n koriander is ook al verdwenen. Voorlopig ga ik gewoon elke avond slakken vangen (en verdrinken), hopelijk wordt de overlast dan minder.
M'n Patisson heb ik wel uitgeplant, op een open plekje vlak bij de vijver. Daar heeft 'ie mooi de ruimte om tot een flinke struik uit te groeien... tegen de slakken heb ik er een gaas-cloche overheen gezet, zo'n ding om je fruit of ander eten tegen vliegen te beschermen. Daar heb ik er op koninginnedag drie van aangeschaft (voor het enorme bedrag van 1 euro), ze passen precies over een net geplant vak in de SFG, of zoals in dit geval, over een Patissonplantje. Ben benieuwd of het helpt....ik hoop het maar...Het staat in elk geval wel zonnig.
De aardappels groeien intussen maar door en door, het lijkt al een heel veld zo, al die potten bij elkaar. Ook de vitelottes beginnen nu echte planten te worden, als zijn die nog niet eens halverwege hun potten. Ik ben benieuwd wanneer ze gaan bloeien, al die planten. En hoe dat er dan uitziet, ik bedoel, je ziet ze altijd wel in het veld, maar da's dan altijd van een redelijke afstand. Zo in een pot ziet dat er toch weer heel anders uit.
Links m'n "veldje" Eerstelingen, rechts de helft van de vitelottes (met nog wat Eerstelingen erachter):

En verder heb ik wat mais die eigenlijk uitgeplant moeten worden een dezer dagen, maar daar heb ik eigenlijk geen plaats voor :) Ik denk dat ik ze wel in de voortuin kwijt kan, dan maak ik er een soort driegezusters-tuintje van: Mais, bonen en pompoen bij elkaar op een plantheuveltje. Dat is zoals de indianen het vroeger deden, lekker authentiek dus voor hier in Drenthe :) maar wel een leuk idee. De mais fungeert dan als staken voor de bonen (borlotti's ofzo, in elk geval een soort die je laat drogen aan de plant), en de pompoen bedekt met zijn grote bladeren de bodem rond de wortels, zodat het vocht minder snel verdampt. Een soort levende mulchlaag, zeg maar.

1 opmerking:

  1. Hoi,

    wat zijn jouw tuinbonen al ver!! Hier zitten ze nog maar enkel in blad. Maar ik heb dan weer geen slakken. Nou ja, eentje heb ik gisteren kunnen vinden.

    Ik heb nu mijn rucola en radijsjes allemaal geoogst, nu moet ik weer nieuwe dingen in de tuin zetten!

    BeantwoordenVerwijderen