vrijdag 13 januari 2012

Kweek...pfff :)

Toen ik laatst even op de volkstuin ging kijken hoe die de storm had doorstaan, zag ik hier en daar toch alweer wat kweekgras opkomen. Ondanks dat we er in het najaar al vele vuilniszakken kweekwortel uit hadden gehaald, weet dat onkruid toch altijd wel weer te overleven. In de meeste bedden viel het wel mee, maar in het bed vooraan (het dichtst bij wat zeg maar een grasveldje was), stond het alweer aardig vol. Tijd om er weer de spa in te zetten dus.
Afgelopen woensdag was het mooi weer, dus ben ik weer vol goede moed begonnen. Eerst de losse grasjes achter uit de tuin geschept, dat viel wel mee. De grond was overigens mooi los, als ik naast de paden stapte, zakte ik tot halverwege de kuit weg. Dat heb ik daarna dus maar niet meer gedaan :)


En toen het eerste bed helemaal omgezet, en steeds alle wortelstokken eruit geraapt. Na een half bed had mijn rug er eigenlijk al wel genoeg van, en had ik alweer een halve emmer vol kweekwortels bij elkaar geraapt. Pfff... en toen toch maar doorgezet en de rest van het bed ook omgespit. Uiteindelijk had ik er weer een halve vuilniszak uit, wel de moeite waard dus. Nu alleen het halve rabarberbedje nog doen, maar dat komt een volgende keer wel.

Ik had intussen alweer een mooie stapel kranten verzameld, dus heb ik het houtsnippergebied uitgebreid tot aan de rand van het eerste bed, en ook het pad tussen dat bed en de rabarber "besnipperd". Langzaam maar zeker komt er steeds meer vorm in de tuin, leuk is dat.

Van 't weekend heb ik ook al m'n gereedschap maar eens een schoonmaakbeurt gegeven, dat was ook wel eens nodig. Waar nodig de roest eraf geschuurd, alles in de olie gezet, snoeischaren helemaal uit elkaar gehaald, en zowaar ook weer in elkaar kunnen zetten (dat weet je nooit van tevoren :)). Die kunnen er ook allemaal weer een seizoen tegen dus.

Alle zaden die we nog hadden hebben we vorige week ook geinventariseerd, we bleken nog heel wat te hebben. De rest van wat we willen gaan verbouwen is besteld, behalve de aardappels en uien, want die bestellijst gaat in februari pas weg. Ik vind het maar moeilijk om in te schatten hoeveel pootgoed er moet komen, als iemand een richtlijn heeft, dan hoor ik het graag. We willen zo'n 25 vierkante meter beplanten met aardappels, hoeveel hebben we dan ongeveer nodig? (En wat zouden we dan ongeveer kunnen oogsten?)

Omdat we geen spinazie in de volkstuin willen gaan zaaien, en ik toch nog aardig wat zaad van de winterharde Polarbear had, heb ik die in rijtjes in de SFG-bak gezaaid. Ben benieuwd of dat nog wat gaat opleveren. En of ik ze groot krijg voordat de kippen ze ontdekken...In elk geval zit er weer wat zaad in de grond, da's nooit verkeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten