woensdag 18 januari 2012

sla

Van het weekend heb ik zes cellen van een zaaitray bezaaid met Stevia. Men zegt dat het erg moeilijk is om Stevia uit zaad op te kweken, dus ik dacht, laat ik niet al het zaad ineens verschieten :). Omdat ik toch bezig was, heb ik meteen ook maar in zes cellen sla gezaaid. Als die aanslaan, kunnen ze mooi alvast in de koude bak, wie weet valt er dan lekker vroeg te oogsten. Vervolgens de tray(voorlopig) onder de lichten van de afzuigkap geplaatst en de boel licht vochtig gehouden. Uiteraard is de stevia nog niet te zien, dat verwacht ik op z'n vroegst over twee weken. Maar de sla is al ontkiemd! Er zijn al drie kleine plantjes te zien. Zo snel had ik ze nog niet verwacht, eigenlijk.
Een paar weken terug had ik bedacht dat ik boven op de logeerkamer een plek wil gaan inrichten voor de opkweek van zaailingen. Heel simpel, een paar planken voorzien van tl-buisjes, en een tijdklok zodat de zaailingen voldoende licht krijgen. Want opkweken in de vensterbank geeft toch altijd enigszins gefileerde zaailingen, terwijl ze eigenlijk eerst volume moeten maken voordat ze de hoogte in gaan.
Affijn, ik denk dat het nu dan echt tijd wordt dat ik daar echt mee aan de slag ga, ze kunnen niet eeuwig op het fornuis blijven staan, dat is vragen om ongelukken...

Vanmorgen zijn we ook nog even op de volkstuin wezen kijken ('t was trouwens steenkoud), die lag er nog steeds mooi bij. De knoflook en tuinbonen staan er netjes bij. De vorig jaar uitgegraven rabarbers (we hoefden echt geen 8 planten daar) hebben we verdeeld en mee naar huis genomen. Ik ga er denk ik eentje in de voortuin zetten, en de andere tijdelijk in een pot. Die forceer ik dan nog een keer, en daarna mag 'ie vercomposteerd worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten