woensdag 2 mei 2012

Verbrand

Ik ben vanmorgen twee uurtjes op de tuin aan het werk geweest, en ik zie zo rood als een kreeft... het is in dit land ook wel altijd van het ene uiterste in het andere, vorige week was 't net november, en nu lijkt het wel zomer! Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk dat het nu eindelijk mooi weer is, maar ik was nog niet helemaal geacclimatiseerd... Maar snel een fles anti-zonnebrand op de tuin leggen, van de week.

Okee, wat heb ik allemaal voor nuttigs gedaan in de tussentijd: vorige week op de valreep nog even schorseneren gezaaid, knolselderij geplant en een paar kroppen sla (lollo rosso en bionda) in de volle grond gezet. Hier thuis twee pluggboxen vol afrikaantjes gezaaid, een box met kleine gele, van die klassieke afrikaantjes, en een box met enkelbloemig gemengde soorten.Die kunnen straks tussen de groenten, goed voor de bijen en tegen de aaltjes.


Vanmorgen op de tuin ben ik begonnen met het tuinvlies van de tunneltjes te halen... mooi spul, beschermt je groentjes tegen kou, felle zon, harde wind... dus dachten de slakken dat dat ook wel een mooi plekje voor hen was. Uit het ene bed haalde ik wel honderd (!) slakken! Onder het vlies van de sugar snaps nog ongeveer zoveel, en in het laatste koolbed viel het gelukkig wat mee. Nou hadden ze daar ook de meeste kolen al op, daar kan het ook mee te maken hebben. Hoe verder bij de haag vandaan, hoe minder slakken, dat zou ook invloed kunnen hebben.
Affijn, het moge duidelijk zijn dat alle betrokken slakken inmiddels zijn vernietigd, heel ecologisch, platgestampt en ondergespit.

Vervolgens alle bedden geschoffeld en onkruid geraapt, die liggen er weer aardig bij. Rond de composthoop heb ik oostindische kers gezaaid, dan lijkt het daar straks ook wat gezelliger. Misschien plant ik ook nog wel een pompoen bovenop de hoop, dat moet wel goede resultaten geven. Moet wel eerst ijsheiligen voorbij zijn... hoewel je van dit weer ook al snel overmoedig wordt...ik hoop op een lange, warme zomer.

1 opmerking:

  1. Inderdaad ik ben dus overmoedig, de pompoen staat sinds 2 dagen op de composthoop en met Koninginnedag heb ik mijn nek verbrand toen ik in de tuin aan het werk was. Grappig hoe je dat bloggen over de tuin allemaal herkenbare dingen tegenkomt.

    BeantwoordenVerwijderen