donderdag 19 juli 2012

Ik ben er nog, hoor!

Het is alweer even geleden dat ik wat van me heb laten horen, dat heb je zo wel eens, dat er steeds wat tussenkomt. En het is ook niet echt tuinweer steeds. Nouja, hier ben ik weer. Hoog tijd voor een update.
deze week al bijna 50 mm gevallen...
Op de tuin is het niet allemaal even leuk, door het aanhoudende natte weer heb ik alle tomatenplanten in de kas kunnen ruimen... tussen vorige week woensdag en afgelopen zondag zijn ze allemaal dusdanig aangetast door schimmels dat er niets anders op zat. Wel triest hoor. Zo heb je een oerwoud, en zo heb je weer een lege kas. En ik had me zo verheugd op al die lekkere tomaten... 

De boontjes zijn wéér opgegeten door de slakken, ook die die eerst in een potje opgekweekt en daarna uitgeplant waren. Afgelopen weekend heb ik dus maar weer een heel tree potjes gevuld met grond en er boontjes in gestoken. We houden stug vol. Er zijn op de volkstuin veel meer tuiniers die al voor de zoveelste keer aan het bonen zaaien waren, dus we zijn niet de enigen. Toch zijn er ook een hoop tuinen waar ze weelderig groeien, en waar al boontjes geoogst worden. Misschien een minder lekkere soort (voor de slakken dan)? Toch maar eens informeren...
Thuis in de sfg doen ze het trouwens tot nog toe wel goed, maar daar hebben de kippen gezorgd voor flinke uitdunning van het slakkenbestand. Helaas mogen de dames niet mee naar de volkstuin...
Frambozen vinden ze ook lekker :)
En dan nu de leuke dingen:
We hebben prei geplant, paksoy, broccoli's en diverse soorten sla. In het zaaibed boerenkool en wintersla gezaaid (arctic king en een hongaarse bonte ijsbergsla), een bedje spinazie (naast de rabarber, half bedje) en nog wat bietjes. (wat me eraan herinnert dat ik de zaaidata-lijst hier links nog moet bijwerken). Er zijn een hoop nieuwe pompoenplantjes gezet, deze keer in bodemloze emmers, omdat de andere steeds onmiddellijk werden opgegeten. Hopelijk helpt het. En Marlous heeft Mme Jeanette-pepers geplant in de kas. Wel wat laat in het jaar, maar als het net zo'n zacht najaar wordt als vorig jaar, wie weet. 

Nu er zoveel ruimte in de kas vrij is gekomen gaan we daar iets nieuws proberen: kouseband. Is ook wel laat in het seizoen, maar in elk geval een leuk experiment. En in de kas zou het moeten kunnen.


Oogsten doen we ook, tussen de bedrijven door: de laatste tuinbonen heb ik net gisteren geoogst. Eerder al rode en gele bietjes, de aardappeltjes halen we uit de grond naar behoefte (blijven onder de grond lekkerder dan in mijn bijkeuken :)), sla wordt ook met enige regelmaat geoogst, zowel op de tuin als uit de sfg thuis. De aalbessen zijn intussen op, en de frambozenstruiken beginnen ook aardig leeg te raken.


En de uien worden al zo mooi! Hopelijk wordt het nu wat droger weer, dan kunnen ze afrijpen en opdrogen.   Nu we zoveel uien hebben kan ik ook eens proberen er van die vlechten of trossen van te maken, dat ziet er altijd zo leuk uit. En hangend bewaren ze natuurlijk ook goed. Maar eerst maar zien dat we ze een beetje droog uit de grond krijgen. Ik ben zelf ook wel toe aan droger weer... 



1 opmerking:

  1. Ja, het lukt niet altijd even goed. Mijn sperciebonen, Prelude, doen het wel goed daar hebben we al van gegeten maar de doperwten.....ik wist niet dat vogels die ook lusten. We hebben er 1 maaltje van gegeten, wilde ik ze vanmiddag plukken, waren ze al gedopt. De doppen lagen ernaast, weg erwten. Wat betreft de tomaten, was er wel genoeg lucht in de kas? Of stonden ze misschien te dicht op elkaar. Je weet het soms niet. Bij mij zijn de tomaatjes allemaal nog groen, dus we moeten nog zien of het goed gaat. O ja, ook mijn spitskolen worden door de rupsen opgegeten, maar bietjes gaan goed en de sla ook.
    Al met al blijft het wel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen