zaterdag 28 juli 2012

Uienoogst

Van de week heb ik alle uien die in het gemengde bed ui/wortels stonden geoogst, ik denk dat het iets minder dan de helft van het totaal is. Wat een mooie dikke uien zeg! En wat een hoop! De kids hebben al besloten dat dit onze beste teelt is, dit jaar, en ik denk haast dat ze gelijk hebben. Tot nu toe in elk geval wel :)

Ik heb ze eerst op de tuin even in de zon laten liggen, en heb thuis intussen van wat oude palletplanken en een stukje gaas een droogrek in elkaar geschroefd. 's Avonds hebben we de uien opgehaald en ze uitgespreid op het rek om verder te drogen.

uien bij avondlicht
Ook de winterknoflook heb ik maar uit de grond gehaald, al het loof was al afgestorven, dus als je niet wist waar ze stonden, zou je er zo wat nieuws planten. Het is geen hoge opbrengst, wat ook vast wel te wijten is aan de strenge winter die we gehad hebben, maar hij is wel errug lekker. En 't is toch meer dan wat we in de grond gestopt hadden :)

winterknoflook
Het is nu, na een zomerse week, weer even wat minder weer. Mooi om weer wat worteltjes te zaaien ofzo. Als het dan weer even droog weer wordt, oogsten we de rest van de uien wel. Eerst moeten deze maar droog, anders wordt het hier zo vol!


En terwijl ik daar bezig was met de uien, viel mijn oog op de snijbiet, zo mooi... dus maar een bosje meegenomen. Van elke plant een blad, je ziet niet eens dat er wat weg is. Ik heb de stelen in stukjes van ca 10 cm gesneden en geblancheerd, die hebben we met wat houmous gegeten. Van de bladeren heb ik, met een restje rijst van de dag ervoor, dolma's gemaakt. De bladeren eerst geblancheerd (die met de grootste gaten aan de kippen gevoerd, daar zou de rijst toch doorvallen). Een grote verse ui gesnipperd en in olijfolie gebakken tot ze mooi zacht, maar nog niet bruin was. Toen -van het vuur af- de rijst (ca 2 cups), pijmboompitten, sap van een halve citroen, een handvol koriander en een handvol peterselie erdoor geroerd, en gezout-en-peperd. In elk half blad (want ze zijn nogal groot) een tot twee eetlepels rijstmengsel ingerold... heerlijk! Zelfs de kinderen vonden het lekker, en die houden normaal niet van biet en snijbiet, dus dat wil wat zeggen.
snijbiet-dolma's

3 opmerkingen:

  1. wat een prachtige oogst en de dolma's zien er ook fantastisch uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet erg er goed uit! Ik heb ook al heerlijk kunnen genieten van onze snijbiet!

    BeantwoordenVerwijderen