zondag 8 juli 2012

't is weer gebeurd met het mooie weer :)

We hebben een behoorlijk zomerse week achter de rug, maar het lijkt nu toch echt weer voorbij te zijn...jammer hoor. Hoewel die buien wel even lekker zijn voor de tuin, want de grond begon behoorlijk droog te worden. Met het mooie weer heb ik natuurlijk niet achter de computer gezeten, maar ik was vast niet de enige. Wel veel tijd in de tuin doorgebracht, dat dan weer wel.


Woensdag hebben Marlous en ik de hele ochtend samen doorgepakt, gezellig met z'n tweetjes. Lekker opgeschoten, veel onkruid geruimd, een klimconstructie voor de komkommers geimproviseerd, bloemkool geoogst (volgende keer wat minder tegelijk planten...), bietjes gezaaid, affijn, lekker bezig geweest. De vroege aardappels waren aangetast door phytophthora, daar hebben we dus alle planten van afgeknipt en weggegooid. Ongeveer een rij hebben we geoogst, de rest zit nog in de grond. En wat zijn de eerste nieuwe aardappeltjes toch altijd lekker!


Vanmorgen vroeg zag ik op buienradar dat het tot een uur of een waarschijnlijk droog zou blijven... dus maar weer snel op de fiets richting tuin gegaan. In de kas begon het al aardig op een tomatenjungle te lijken, dus daar moest hoognodig wat gekuisd worden. Al het laaghangende blad heb ik weggeknipt, zodat de lucht weer kan circuleren en er niets op de grond hangt. Daarnaast liep ik wat achter met dieven... Na een goed uurtje had ik alle planten weer gefatsoeneerd, en zat ik zo onder de groene vegen dat ik zelf wel een tomatenplant leek... Maar nu kan het er weer even tegen. Ziet er weer netjes uit toch?


En je kunt nu tenminste ook zien dat er hier en daar wat groeit; de Marmande-tomaten:
En de Novosadski's:

Daarna de laatste broccoliplanten geruimd, die hadden nog wat zijscheuten gemaakt, maar waren door het warme weer ook direct doorgeschoten. Bedje weer netjes aangeharkt, en toen viel me op dat het wat zanderig was... daar kon wel wat compost bij, om de boel bij elkaar te houden, dacht ik. Dus toen ben ik de composthoop maar gaan omzetten. Halverwege brak ineens de hemel open, en begon het me toch een partijtje te regenen! (En het was nog lang geen een uur! Buienradar zat er behoorlijk naast...) Alweer een reden om blij te zijn met de kas, want nu kon ik tenminste schuilen! Maar goed, een half uurtje later vielen er alleen nog dikke druppels waar je zo'n beetje tussendoor kon lopen, dus toen heb ik de klus  afgemaakt. Het begint al mooie compost te worden,  dus onderuit heb ik een paar emmers voor de koolbedden geschept. De hoop heb ik afgedekt met worteldoek tegen uitdrogen, dan kunnen daar van de week de laatste muskaatpompoenen misschien op.

Toen ik nog een laatste rondje door de tuin liep (meestal ben ik nog wel een stuk gereedschap vergeten op te ruimen), viel het me op dat er veel slakken waren... ik heb dus maar snel een emmer gepakt en ze langs de hele haag opgeraapt. Dit is de "oogst" van "even snel langs de haag lopen", niet mis he!

Daarna heb ik nog wat slakkenkorrels gestrooid voor de achterblijvers, met een paar rabaraberbladeren erover, zodat de korrels droog blijven en de slakken een donker plekje hebben om rustig dood te gaan. Ik hoop dat ze snappen wat de bedoeling is, en braaf met z'n allen op de korrels gaan zitten knagen. Maar meestal luisteren ze slecht hoor, die slakken...

1 opmerking: