maandag 2 juli 2012

Vers en Lokaal


Veel van wat wij eten komt van ver. Komkommers in plastic verpakt, uit de kassen van het westland. Aardbeien in plastic bakjes en -zakjes uit de Betuwe. Supermarkten doen vaak zaken met een klein aantal vaste leveranciers, zodat veel groente en fruit wat ook lokaal verbouwd wordt, toch honderden kilometers aflegt in een dieseltruck om hier in de winkel te kunnen liggen. En doordat het in grote hoeveelheden vervoerd moet worden, wordt het verpakt om beschadiging te voorkomen en de houdbaarheid te verlengen. Allemaal zaken die niet nodig zouden zijn wanneer we de groenten van het seizoen zouden eten, en die om de hoek konden kopen. Door verse waar te kopen van lokale aanbieders kun je eigenlijk lekkerder en gezonder eten, terwijl je meteen ook iets doet voor het milieu...waarom doen we dat dan eigenlijk niet allemaal?

Pure gemakzucht.

Net als de meeste mensen doe ik graag mijn boodschappen zo snel mogelijk, en op zo min mogelijk adressen. Dus in de praktijk blijft het vaak bij de supermarkt, waar ik dan wel indien mogelijk kies voor bio/eko en onverpakt, maar dan nog komen de bio-bietjes soms wel uit het buitenland...waanzin!

In de (vaak amerikaanse) blogs die ik volg, lees ik vaak over Farmers' markets, open of overdekt, waar lokale boeren en tuinders wekelijks hun producten verkopen. 's Morgens geoogst, 's middags op de markt. En waar alles biologisch is verbouwd, er supergezond uitziet en ook nog eens goedkoper is dan in de super doordat de tuinder bespaart op verpakking en transport... (Het feit dat betreffende markten plaatsvinden in sunny California, waar het groeiseizoen gewoon het hele jaar beslaat maakt het ook erg aantrekkelijk... het is daar nu perzikenseizoen,en ze komen erin om...zucht...)

Hier in Assen hebben we wel een weekmarkt waar een paar bio/eko-kramen te vinden zijn, maar het houdt niet over. Een groentekraam, een boulanger, wat geitenkaas... Niet echt dat je zegt, goh, zullen we gezellig een rondje boerenmarkt doen...Tijdens de vakanties in Frankrijk of Hongarije kan ik daar altijd zo van genieten, maar hier stelt het niet zoveel voor.



Nou kreeg ik van 't weekend een mailtje van Anita van Country Smile , je weet wel, waar mijn varken dik en rond staat te worden, en die had blijkbaar hetzelfde gevoel. Daarom is ze nu bezig om, in elk geval gedurende het seizoen, een kleinschalige markt op te zetten waar lokale bedrijven en particulieren hun (bij voorkeur biologische) waar kunnen verkopen. Er zullen een aantal lokale bedrijfjes staan met o.a. (natuurlijk) varkensvlees, groenten, honing, kruiden en jams, maar tuiniers met overschot zijn ook van harte welkom.

Dus als je teveel andijvie had gezet, en je komt er nu in om (wie niet, tenslotte...), dan zou je al die kroppen daar aan de man kunnen brengen. Al is dat misschien niet het beste voorbeeld. Staan we daar allemaal met onze andijvie...

En heb je een week niets aan te bieden, ook prima. Dan kom je niet. Of juist wel natuurlijk, omdat je worteltjes had willen eten, maar die in je eigen tuin zijn al het slachtoffer geworden van ongedierte.
Mij lijkt het in elk geval een harstikke leuk idee, en ik ga er ook zeker regelmatig kijken als het eenmaal "los gaat". En als we nu inderdaad wat groeizamer weer krijgen, hebben wij zelf misschien zelfs wel af en toe wat aan te bieden!

Om van zo'n markt een succes te maken, is het natuurlijk wel van belang dat er wat verschillende mensen hun spullen komen verkopen, en natuurlijk dat er kopers komen. Kortom, er moet ruchtbaarheid aan worden gegeven. Bij deze. :)

Dus, mocht je in de buurt van Assen wonen en ook geinteresseerd zijn, ofwel als bezoeker, ofwel als mogelijke deelnemer, neem dan even contact op met Anita. Via dit linkje kom je op haar site, daar vind je ook een telefoonnummer voor meer informatie. En wie weet tot ziens op de markt!

1 opmerking:

  1. Ik vind het een super goed idee! In Engeland vooral maar ook in Frankrijk bezoek ik ook altijd de Farmer's market, heerlijk. Helaas ik woon niet in de buurt van Assen, maar in het westen van het land waar ik in elk geval komkommers, tomaten en paprika's altijd bij de tuinders om ons heen kan halen.

    BeantwoordenVerwijderen