dinsdag 5 maart 2013

Lekker weertje

Wat een heerlijk weer hadden we, hè, de laatste dagen! Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar voor komend weekend zag ik dat er weer sneeuw wordt voorspeld! Ik had eigenlijk gehoopt dat dat nu afgelopen zou zijn...Morgen maar extra hard genieten van m'n vrije dag dan!

Met het mooie weer kwamen vandaag ook de lieveheersbeestjes uit hun winterslaap...er wordt altijd stevig overwinterd op een van onze zolderkamers, in het ontluchtingsrooster van een raam. Vanmiddag zat ineens het hele raam vol, wel meer dan vijftig! Een heel stel hebben we overgezet in een pot, om ze buiten weer vrij te laten. Hier zie je er een paar.


Afgelopen zondag hebben we zoals gepland de tunnelkas opgezet. Hij staat mooi stevig, al zeg ik het zelf, veel beter dan vorig jaar. Binnenin de kas heb ik nog niks gedaan, daar moet de grond wel weer even worden losgemaakt dus. En natuurlijk die verhoogde bedden hè. Morgen maar een beginnetje maken.

Ook wil ik nog een stuk grond bij de compostbakken aanpakken, daar zit nog veel kweekgras onder de houtsnippers. Die ga ik dus zoveel mogelijk verwijderen, dan anti-worteldoek neerleggen en daaroverheen een dikke verse laag houtsnippers. Beetje bij beetje moet ik het kunnen winnen van het onkruid toch? Kwestie van stug volhouden.

Omdat we er toch waren heb ik. zondag ook nog snel een paar rijtjes tuinbonen gezaaid, en ertussenin wat raapstelen. Vliestunneltje er weer overheen en groeien maar. Morgen ga ik ook de voorgezaaide tuinbonen erbij in het bed planten, want die worden anders te groot. Ik heb ze dit jaar in wc-rolletjes gezaaid, zoals op veel plaatsen wordt aangeraden als goedkoop, duurzaam enzovoorts.... Ik heb het eerder nooit gedaan omdat ik het een beetje hillbilly vond, maar dit jaar heb ik het toch maar geprobeerd....en ik ben geen fan. De maat is inderdaad prima, en ongetwijfeld lossen de rolletjes in de loop van het jaar volledig op. Het probleem is alleen dat ze daar vrijwel direct mee beginnen. Ze zuigen zich vol water, en beginnen dan direct te verschimmelen...ziet er niet fris uit, vind ik. Na een tijdje gaan die schimmeltjes ook wel weer weg, maar toch... Voortaan weer gewoon perspotjes of P9 potjes hoor! De kleinere zaden gaan overigens gewoon weer in de pluggbox, maar die peulvruchten passen daar niet zo goed in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten