donderdag 7 maart 2013

Weer lekker opgeschoten!

Het was inderdaad heerlijk weer gisteren, op de tuin. Ik was er om een uur of half tien, eerst een kopje koffie gedronken en toen aan het werk. Na een half uurtje had ik het al aardig warm, dus kon m'n vest wel uit. Later, toen de zon erbij kwam was het zelfs zo lekker dat ook de trui te warm was, dus heb ik lekker met blote armen verder gewerkt. Misschien heb ik zelfs al wel een beetje een kleurtje opgelopen .... al zal het niet bruin worden, dat word ik namelijk nooit :)

Affijn, toch nog heel wat gedaan: de geplande vierkante meters ontdaan van kweekgras-wortels (toch nog een aardige vuilniszak vol weer!), en voorzien van worteldoek en verse snippers. Alleen het paadje voor de compostbakken moet nu nog geschoond worden, en dan kunnen we er weer een tijdje tegen. Het is een hoop werk, maar ik troost me maar met de gedachte dat alle onkruid wat ik nu weghaal, het hele jaar een tijdsbesparing oplevert.

De binnen voorgezaaide tuinbonen heb ik uitgeplant in het bed waar ik van 't weekend ook tuinbonen in gezaaid heb. Ze hadden al een tijdje aan de buitenlucht gewend, dus dat werd wel tijd. Onder de vliestunnel zullen ze de voorspelde nachtvorst ook wel aankunnen.

Klaar om te beplanten!
In de tunnelkas heb ik de grond goed losgemaakt en netjes aangeharkt. Die verhoogde bedden moeten nog even wachten tot ik daar tijd voor heb (en een grotere auto tot m'n beschikking heb, die lange planken passen niet in m'n C1-tje). In de tussentijd heb ik wat doperwten voorgezaaid in de kas, en wat aardbeienplantjes erin gezet.
Naast de kas heb ik het "halve"  bedje omgezet en netjes gemaakt. Het pad ernaast is onkruidvrij gemaakt en van extra snippers voorzien. Het pad langs de kas moet ook nog snippers krijgen, maar daar moet eerst een laag kranten onder, die had ik niet bij me.
Op de hoeken van het bed, en langs de lange kanten heb ik een paar stokken in de grond gestoken zodat ik daar later bescherming (vliesdoek of later netten) over kan draperen. Het achterste 2/3 deel is beplant met aardbeien, het voorste deel wordt waarschijnlijk een zaaibedje. Of misschien zet ik er nog wel meer aardbeien in, ik weet het nog niet.

Bij het omzetten van het bed kwam ik deze jongen tegen. Hij probeerde direct weer onder de grond te kruipen, maar je begrijpt dat hij dat niet gehaald heeft. Rare beesten hoor... je kunt je toch niet voorstellen dat daar later een langpootmug uit komt? Maar ja, rupsen lijken natuurlijk ook niet op vlinders, en dat is zo'n beetje het zelfde proces. In elk geval hoop ik dat er niet heel veel vriendjes zijn achtergebleven. Zo jammer als ze de jonge plantjes doorvreten...
Emelt? In elk geval ongedierte.
 

1 opmerking: