woensdag 29 mei 2013

Fruitnet

Ondanks dat het vanmorgen niet echt mooi weer was, ben ik toch maar direct naar de tuin gegaan. Ik wilde namelijk een net-constructie maken voor over de aalbessen, en daar heb je geen zon bij nodig, tenslotte. Als je eenmaal bezig bent heb je het toch snel warm.

Ik had nog een oude tuinparasol liggen, waarvan ik vorig jaar al het doek had afgesloopt. Nu had ik bedacht om het geraamte daarvan tussen de twee struiken in de grond te zetten, en daaroverheen een net te draperen. Op die manier hoeven er geen palen in de hoeken, die toch altijd maar in de weg staan. Dus, zaag mee, net mee, parasol mee en grondboor mee. Eerst zaagde ik van drie van de baleinen? spanten? hoe heten die dingen eigenlijk? een stuk af, zodat ze niet boven het pad zouden uitsteken. In de einden van de stokken sloeg ik krammetjes, waardoor ik een touw spande.
Met de grondboor maakte ik een gat van een halve meter diep ofzo, waarin ik de parasol zette. En toen moest het net er nog over....dat viel nog niet mee, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Ik ben best blij met het resultaat, het is precies wat ik me ervan voorgesteld had.
fruitnet-parasol

 
Daarna heb ik nog even het uienbed van onkruid ontdaan, dat moet met de hand, want het is ten eerste veel te vol om te schoffelen, en ten tweede wortelen de uien niet zo diep, dus beschadig je ze nogal makkelijk met gereedschap. Na een kwartiertje zag het er weer netjes uit.
uien zonder onkruid

verder bouwde ik een vlies-tent over het wortelbed, ter bescherming tegen de wortelvlieg. Het schijnt dat die pas komen bij "een stabiele temperatuur van boven de 15 graden", dus ik zou nog op tijd moeten zijn. Het ziet er wel ongezellig uit, al die tenten, maar beter zo dan allerlei afweermiddelen moeten gebruiken. Of wortels vol wurmpjes en gangetjes oogsten.

Verder zijn eindelijk m'n aardperen boven de grond gekomen. Die had ik vorig najaar gepoot, en ik was al bang dat ze het niet gered hadden. Die van Marlous waren namelijk al even boven de grond, en zij had ze tussendoor zelfs nog een keer verhuisd toen ze de nieuwe tuin kreeg. Maar gelukkig zijn ze er nu. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen.
Ook de asperges zijn ineens boven komen piepen. Heel kleine, groene mini-aspergepuntjes zijn het, schattig gewoon. Er zijn er nog maar 4 boven de grond, maar daar zal nog wel wat bij komen, denk ik. Fijn dat ze aangeslagen zijn, in elk geval.


3 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee met die parasol, ziet er goed uit ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Creatief, die parasol/fruitnettent! Die tip is goed bruikbaar voor andere tuinierders!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handig, hier hangen de netten ook al over de bessen en aardbeien!

    BeantwoordenVerwijderen