zaterdag 10 maart 2012

Kist

Nou, we waren mooi op tijd, met het egaliseren en beschoeien vorige week. Want donderdagmiddag kreeg ik een telefoontje dat onze kist klaar was, en ze zouden hem meteen wel even op de tuin zetten voor ons... Na m'n werk dus meteen maar even wezen kijken hoe hij uitgevallen was. Snel een fotootje gemaakt vanaf het pad, lijkt maar klein he! Van dichtbij is hij groter :), zo'n 2,5 meter lang, dus daar past een hoop in. Morgen gaan we er even een slot op zetten, en dan kan ons gereedschap erin. En de bonus: hij is precies op zithoogte!

Bij de composthoop lag ook ineens een hele stapel tunnelboogjes, vast van de overbuurman... die zei laatst al dat hij er meer dan genoeg had. Echt geweldig, zulke behulpzame buren!

Eens zien, wat heb ik verder deze week gedaan. Oh ja, het is gelukt om de spruiten en kohlrabi's uit de pluggbox te krijgen, en ze op te potten. Was nog best lastig, om de plugjes er goed uit te krijgen zonder die van de paprika's te verstoren, maar met enig geklungel is het gelukt.  Ze staan nu nog bij te komen onder de lampen, maar morgen gaan ze naar de koude bak. 't Is tenslotte zulk lekker weer!
't Wordt trouwens wel vol in de koude bak, hoog tijd dat we die broccoli's in de volle grond gaan zetten... even opzoeken of dat al kan. De sla wordt ook al mooi groot, wie weet heb ik al wel een kropje met pasen!


In het kader van duurzamer leven was ik al een tijdje op zoek naar een varkenshouder waar ik een half (of heel) scharrelvarken kon kopen, maar uiteraard wilde ik dat niet aan de andere kant van het land doen. Nu vond ik laatst zomaar iemand hier net buiten Assen,  Country Smile Scharrelvarkens. Zij fokken elk jaar een paar biggen op tot ze een kilo of honderd wegen, en dan worden ze geslacht. Het vlees heeft geen eko-label, maar de dieren worden heel natuurlijk gehouden, en hebben het wellicht beter dan varkens in de grootschaliger bio-veeteelt. Woensdagmiddag ben ik er even wezen kijken. De biggen lopen daar lekker met z'n zessen in een grote wei (nouja, omgewoelde wei), hebben een grote stal tot hun beschikking en hebben het beregezellig samen. Dat moet wel lekker vlees opleveren!


Zijn ze niet schattig? Ze waren ook erg nieuwsgierig, we werden haast van de voeten gelopen door ze, en aan alle kanten besnuffeld en beknabbeld. Over een half jaartje zijn ze een stukje groter (waarschijnlijk ook iets minder schattig), en dan veranderen ze in een vriezer vol karbonaadjes, speklapjes en hammen... Ik ben me al een beetje aan het inlezen wat ik kan gaan doen met de minder voor de hand liggende onderdelen die ook bij een half varken horen,  Nog tips, iemand?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten